pazhuhesh dini
پژوهش دینی
3
Literature & Humanities
http://pdmag.ir
1
admin
1735-2770
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1400
8
1
gregorian
2021
11
1
21
43
online
1
fulltext
fa
تبارشناسی فهم قرآن در سده نخست هجری
The Genealogy of Understanding the Quran in the First Century (AH)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<em><span dir="RTL"><span style="font-family:Arial,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">بازخوانی فهم، معنا و مراد آیات الهی در سده آغازین توسط مفسران نیازمند به بازخوانش مؤلفه­های هویت ساز اندیشه­ای و</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:Arial,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">بافتار فرهنگی و اجتماعی پسا نزول قرآن است. مفسران نخستین به عنوان فهمندگان آغازین با سویه­های ناهمسان در پیوند با پیشینه تاریخی، مؤلفه زبانی و فرهنگی همبسته با آن و نیز همنشینی با پیامبر اسلام(ص) و آشنایی به زیسته نوین و در پی آن دگرگونی شرایط زیست پساپیامبر(ص) سبب فهم و شیوه­های تفسیری متفاوت شدند. پس از صحابه بستر برای ایجاد مکاتب تفسیری با کنش پیروان این مکاتب فراهم آمد که با رهیافت­های نظری متعددی، به بازتولید متون تفسیری نوینی انجامید. این پژوهه با شیوه تبارشناسی و عناصر در پیوند با آن به صورت توصیفی و تحلیلی در پی پاسخ به چیستی و تبیین مؤلفههای تأثیرگذار بر ناهمسانی فهم متن وحیانی در دوره آغازین اسلامی است. افزون برآن کنش­های مفسران و تاثیرپذیری آنان از ساحات متفاوت فرهنگی و تجربه زیسته و نسبت آنها با نهاد قدرت را عامل تغیر، دگرگونی و باز تولید مکاتب و شیوههای نوین تفسیری دانسته است.</span></span></span></em>
<em>A review of the understanding, meaning and purpose of divine verses by in terpreters in the first century requires the thought identity-building components and the cultural and social context after the revelation of the Quran. The first interpreters as early understanders with dissimilar aspects in connection with the historical background and linguistic and cultural components associated with it, as well as companionship with the Prophet of Islam (p.b.u.h.) and familiarity with modern life and subsequent changes in the living conditions after the Prophet (p.b.u.h.) gave rise to different understandings and interpretive methods. After the Companions, the way was paved for the creation of interpretive schools by the followers of these schools, which led to the reproduction of new interpretive texts with various theoretical approaches. This study seeks to find out the elements affecting the heterogeneity of understanding the revelatory text in the early Islamic period and explain them using the genealogy method and its related elements in a descriptive and analytical manner. In addition, the present study has concluded that the actions of interpreters and their influence on different areas of culture and lived experience and their relationship with the power institution led to the change, transformation and reproduction of new interpretive schools and methods.</em>
تبارشناسی, گفتمان, قرآن کریم, فهم, تفسیر
genealogy, discourse, the holy Quran, understanding, interpretation.
53
78
http://pdmag.ir/browse.php?a_code=A-10-323-122&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad-Hadi
Amin Naji
محمدهادی
امین ناجی
aminhadi94@gmail.com
10031947532846003505
10031947532846003505
Yes
Qasem
Mohseni Mary
قاسم
محسنی مری
Ghmohseni1352@gmail.com
10031947532846003506
10031947532846003506
No