تصویرپردازی هنری در خطبه فدک
|
ریحانه ملازاده 1، نفیسه فیاض بخش |
|
|
چکیده: (2841 مشاهده) |
امروزه تصویرپردازی در تحلیل و نقد متون ادبی جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است. این ابزار هنری که یکی از مهمترین شیوههای بیانی در کلام بشمار میرود در سایه خیال و کاربردهای مجازی الفاظ، افکار را به صورت حسی انتقال میدهد. این انتقال، معنا را ملموستر ساخته و به تثبیت آن در ذهن مخاطب کمک میکند. در پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی به بررسی جلوههای تصویری خطبه فدک پرداخته میشود تا از این رهگذر، جایگاه تصویر در کلام حضرت زهرا (س) مشخص شده و ویژگیهای ادبی آن نشان داده شود. از آنجا که کلام حضرت از پاکترین احساسات صادقانه و عالیترین عواطف انسانی سرچشمه میگیرد، تصاویر موجود در خطبه در کنار ابزاری چون خیال، حرکت و موسیقی، تابلویی تأثیرگذار و کامل از دلالتها و معانی را برای مخاطب به تصویر میکشند. از ویژگیهای تصاویر کلامیحضرت زهرا (س) در این خطبه، استفاده فراوان از تصاویر جزئی است. صنعت استعاره در تصویرسازی خطبه، بیشترین کاربرد را داشته و متناسب با سطح درک مخاطب آن دوره آمده است. تصاویر پویا و مبتکرانهای که در این خطبه به کار رفته، به منظور ارشاد مردم بوده و نشان از وسعت اندیشه و عمق بینش حضرت زهرا (س) دارد. |
|
واژههای کلیدی: خطبه فدک، تصویر سازی هنری، صنایع بیانی، فاطمه زهراء |
|
متن کامل [PDF 384 kb]
(769 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/22 | پذیرش: 1398/6/22 | انتشار: 1398/6/22
|
|
|
|