پژوهش حاضر با هدف "بررسی تحلیلی مبانی تربیت شهروندی از منظر آموزههای قرآن کریم " تدوین شده است. این پژوهش از نوع هدف کاربردی و از لحاظ رویکرد کیفی است که برای دستیابی به اهداف آن از روشهای استنتاجی و تحلیل محتوای کیفی استقرایی بهره گرفته شده است. بعد از بررسی تحلیلی قرآن کریم حول سوالات پژوهش به این نتیجه رسیدیم که مبانی مرتبط با تربیت شهروند اسلامی عبارتنداز: توحیدمحوری، کرامت ذاتی انسان، مسئولیتپذیری، ازخودگذشتگیو ایثار،همدلیو وحدت، خودآگاهی، مدارایاتساهلوتسامح، امر به معروف و نهی از منکر، خوشخلقی، دوری از منکرات اخلاقی، رعایت سجایای اخلاقی،جانبداری از حق و ترویج حق طلبی،صدق، وفای به عهد،صلحطلبی و پرهیز از جنگ و آشوب، پرهیز از سخن ناحق،وحدت و همدلی، امانتداری، تعاون و همکاری و ویژگیهای یک شهروند مطلوب مسلمان عبارتنداز: پایمال نکردن حقوق مردم(حق الناس) و احترام به حقوق شهروندان؛ احساس مسئولیت نسبت به همنوعان و کمکرسانی به آنان به هنگام بروز بلاهای طبیعی و غیر طبیعی؛ رعایت اخلاق اسلامی در تعاملات اجتماعی؛ داشتن حُسن خلق و روییگشاده، تواضع و فروتنی، حلم و بردباری و مدارا کردن با مردم و شهروندان؛ احساس مسئولیت و تعهد؛ یاری رساندن و کمک به دیگران.
Fatehi F, Fayyaz I, Beheshti S, Bolandhemmatan K. Analysis of the Principles of Citizenship Education from the Perspective of the Teachings of the Holy Quran. 3 2019; 19 (39) :235-263 URL: http://pdmag.ir/article-1-1069-fa.html