جود خشونت، صلح محقق نمیشود. خشونت فرهنگی و ساختاری، دو مانع اصلی برای دستیابی به صلح پایدار در جوامع و در سطح بینالمللی هستند. خشونت فرهنگی به جنبههایی از فرهنگ اشاره دارد که خشونت را توجیه میکنند یا به آن مشروعیت میبخشند و دین میتواند یکی از منشأهای خشونت فرهنگی باشد. خشونت ساختاری به تبعیض، محرومیت و ممنوعیتهای نهادینه شده در جامعه اشاره دارد؛ خشونت ساختاری در ساختارها نهفته است و در توزیع نابرابر قدرت، منابع و فرصتها نمایان میشود. پژوهش حاضر از نوع کیفی است و با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به بازخوانی آیات قرآنی مرتبط با صلح و خشونت میپردازد تا موضع قرآن را درباره این دو مقوله (بر مبنای تعریف و گونه بندی یوهان گالتونگ) به دست آورد. در این راستا آیات مربوط به اصول دین اسلام، اخلاق و معنویت اسلامی، هدف بعثت پیامبران الهی و شیوههای دعوت به دین را انتخاب و نسبت آنها با صلح و خشونت را بررسی میکند. همچنین به مقایسه تطبیقی ویژگیهای طاغوت وساختار اجتماعی جامعه تحت سلطه فرعون با مؤلفههای خشونت ساختاری پرداخته، نتیجه میگیرد اصول اسلام و دیگر آموزههای قرآنی - اسلامی صلح محور و خشونت ستیز بوده، پایههای محکمی برای صلح فرهنگی هستند اماخشونت فرهنگی و خشونت ساختاری را نفی کرده، آنها را برنمیتابند.
Sahib Nasi A, Moti’ M, Haji Ismaili Hosseinabadi M. An Investigation into Peace and Violence in the Quranic Teachings with a Look at Johan Galtung's Theory of Cultural and Structural Violence. 3 2020; 19 (40) :35-65 URL: http://pdmag.ir/article-1-1132-fa.html
صاحب ناسی احمدعلی، مطیع مهدی، حاجی اسماعیلی حسینآبادی محمدرض. بررسی صلح و خشونت در آموزههای قرآنی با نگاهی به نظریه خشونت فرهنگی و ساختاری یوهان گالتونگ. پژوهش دینی. 1399; 19 (40) :35-65