[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه و مقالات::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
برای داوران::
اسامی داوران ۱۴۰۰ به بعد::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پذیرفته بهار و تابستان ۱۴۰۵::
پذیرفته پاییز و زمستان ۱۴۰۵::
نمایه ها::
پیوندها::
انتشار آنلاین مقالات پذیرفته::
گواهی رتبه علمی نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: دوره 25، شماره 51 - ( پاییز و زمستان 1404 ) ::
دوره 0 ، شماره 28 ، بهار و تابستان 1393 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای روش شناسی علم الکلمه و علم اللسان در حوزه فهم متن (براساس نظریه روح المعانی)
منصوره دعاگو
چکیده:   (163 مشاهده)
در عربی، اصطلاح «علم اللسان» به طور گسترده‌ای معادل زبان‌شناسی در نظر گرفته می‌شود. در «علم اللسان»، تمرکز عمدتاً بر بُعد مادی زبان یا «لسان» است که متکی بر صورت‌های لفظی و ابزار بیان می‌باشد. هرچند این رویکرد در تحلیل ساختارهای زبانی مؤثر است، اما تمامیت حقیقت یک «کلمه» را آشکار نمی‌کند، چرا که از مراتب غیرمادی و باطنی آن غفلت می‌شود. در حکمت متعالیه و قرآن، کلمه واجد «روح معنا»ست که از مراتب عالی معنای شهودی–الهی و عقلی آغاز شده و تا مراتب مثالی و مادی امتداد می‌یابد. نبود رویکردی که این مراتب را به صورت یکپارچه ببیند، خلأیی نظری در مطالعات زبان ایجاد کرده است.این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و در چارچوب حکمت متعالیه، به واکاوی مفهومی «کلمه» و «لسان» در منابع قرآنی و فلسفی می‌پردازد و بر مبنای نظریهٔ «روح المعانی» مراتب سه‌گانهٔ مادی، مثالی و عقلی کلمه را طبقه‌بندی می‌نماید. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در «علم الکلمه»، برخلاف مسیر رایج لسانیات که از لفظ به معنا حرکت می‌کنند، جهت فهم زبان از معنای شهودی ـ الهی و معنای عقلی (روح المعانی) آغاز می‌شود و سپس به مراتب نازل آن، از جمله لفظ ظاهری، نزول می‌کند. این رویکرد، ضمن پذیرش اهمیت مرتبهٔ لفظی، امکان تبیین پیوستگی طولی میان ساحت‌های مادی و فرامادی زبان را فراهم می‌سازد و متن را ـ به‌ویژه در متونی چون قرآن کریم ـ از آسیب‌های معنایی ناشی از پیش‌فرض‌های تاریخی و ذهنی مفسر مصون می‌دارد و می‌تواند مبنایی برای بازسازی مفاهیم قرآنی و توسعهٔ نظریه‌های معنامحور در علوم انسانی فراهم آورد.
واژه‌های کلیدی: علم اللسان، علم الکلمه، حکمت متعالیه، متن قرآنی، روح معانی.
متن کامل [PDF 502 kb]   (72 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/8/24 | پذیرش: 1404/8/24 | انتشار: 1404/8/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Doagoo M. A Comparative Study of the Methodology of ʿIlm al-Kalimah and ʿIlm al-Lisān in the Field of Textual Understanding (Based on the Theory of Rūḥ al-Maʿānī). 3 2025; 25 (51) :291-330
URL: http://pdmag.ir/article-1-2320-fa.html

دعاگو منصوره. بررسی مقایسه‌ای روش شناسی علم الکلمه و علم اللسان در حوزه فهم متن (براساس نظریه روح المعانی). پژوهش دینی. 1404; 25 (51) :291-330

URL: http://pdmag.ir/article-1-2320-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 51 - ( پاییز و زمستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پژوهش دینی pazhouhesh dini
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4732