[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه و مقالات::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
برای داوران::
اسامی داوران ۱۴۰۰ به بعد::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پذیرفته بهار و تابستان ۱۴۰۵::
پذیرفته پاییز و زمستان ۱۴۰۵::
نمایه ها::
پیوندها::
انتشار آنلاین مقالات پذیرفته::
گواهی رتبه علمی نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: دوره 25، شماره 51 - ( پاییز و زمستان 1404 ) ::
دوره 0 ، شماره 28 ، بهار و تابستان 1393 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای روش شناسی علم الکلمه و علم اللسان در حوزه فهم متن (براساس نظریه روح المعانی)
منصوره دعاگو
چکیده:   (11 مشاهده)
در عربی، اصطلاح «علم اللسان» به طور گسترده‌ای معادل زبان‌شناسی در نظر گرفته می‌شود. در «علم اللسان»، تمرکز عمدتاً بر بُعد مادی زبان یا «لسان» است که متکی بر صورت‌های لفظی و ابزار بیان می‌باشد. هرچند این رویکرد در تحلیل ساختارهای زبانی مؤثر است، اما تمامیت حقیقت یک «کلمه» را آشکار نمی‌کند، چرا که از مراتب غیرمادی و باطنی آن غفلت می‌شود. در حکمت متعالیه و قرآن، کلمه واجد «روح معنا»ست که از مراتب عالی معنای شهودی–الهی و عقلی آغاز شده و تا مراتب مثالی و مادی امتداد می‌یابد. نبود رویکردی که این مراتب را به صورت یکپارچه ببیند، خلأیی نظری در مطالعات زبان ایجاد کرده است.این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و در چارچوب حکمت متعالیه، به واکاوی مفهومی «کلمه» و «لسان» در منابع قرآنی و فلسفی می‌پردازد و بر مبنای نظریهٔ «روح المعانی» مراتب سه‌گانهٔ مادی، مثالی و عقلی کلمه را طبقه‌بندی می‌نماید. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در «علم الکلمه»، برخلاف مسیر رایج لسانیات که از لفظ به معنا حرکت می‌کنند، جهت فهم زبان از معنای شهودی ـ الهی و معنای عقلی (روح المعانی) آغاز می‌شود و سپس به مراتب نازل آن، از جمله لفظ ظاهری، نزول می‌کند. این رویکرد، ضمن پذیرش اهمیت مرتبهٔ لفظی، امکان تبیین پیوستگی طولی میان ساحت‌های مادی و فرامادی زبان را فراهم می‌سازد و متن را ـ به‌ویژه در متونی چون قرآن کریم ـ از آسیب‌های معنایی ناشی از پیش‌فرض‌های تاریخی و ذهنی مفسر مصون می‌دارد و می‌تواند مبنایی برای بازسازی مفاهیم قرآنی و توسعهٔ نظریه‌های معنامحور در علوم انسانی فراهم آورد.
واژه‌های کلیدی: علم اللسان، علم الکلمه، حکمت متعالیه، متن قرآنی، روح معانی.
متن کامل [PDF 502 kb]   (5 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/8/24 | پذیرش: 1404/8/24 | انتشار: 1404/8/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Doagoo M. A Comparative Study of the Methodology of ʿIlm al-Kalimah and ʿIlm al-Lisān in the Field of Textual Understanding (Based on the Theory of Rūḥ al-Maʿānī). 3 2025; 25 (51) :291-330
URL: http://pdmag.ir/article-1-2320-fa.html

دعاگو منصوره. بررسی مقایسه‌ای روش شناسی علم الکلمه و علم اللسان در حوزه فهم متن (براساس نظریه روح المعانی). پژوهش دینی. 1404; 25 (51) :291-330

URL: http://pdmag.ir/article-1-2320-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 51 - ( پاییز و زمستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پژوهش دینی pazhouhesh dini
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4722