نقد تاریخی داستان اجرای حد قذف توسط پیامبر(ص) در رویداد افک با توجه به گزارشات قرآن
|
مجید معارف 1، ملیحه السادات سید رضا ، مریم میرزایی |
|
|
چکیده: (4871 مشاهده) |
روایات افک عایشه به عنوان معرفِ مصداق آیه افک، در منابع اهل تسنن به شهرت رسیدهاند. اما از دیرباز این سوال مطرح بوده که چرا پیامبر (ص) طبق ادعای روایات افک عایشه، اجرای حد را یک ماه به تعویق انداخت و پس از یک ماه تنها چهار نفر را حد زد نه یک عصبه را؟ از آنجا که این سوال عصمت پیامبر (ص) را زیر سوال میبرد، برخی اندیشمندان این امکان را مطرح کردهاند که آیه قذف پس از آیات افک نازل شدهباشد و علت عدم اجرای بلافاصله حکم حد، عدم تشریع حکم حد قذف بودهاست. اما با توجه به این که حکم عطف به ماسبق نمیشود، این پاسخ نمیتواند مشکل روایات افک عایشه را حل کند. یعنی اگر یک ماه پس از شیوع افک، حکم وجوب حد قذف نازل شدهباشد، پیامبر(ص) نمیبایست تهمتزنندگان را که به سبب ندانستن حکم معذور بودهاند، حد بزند. در این مقاله امکان دیگری مطرح شده که آیات قذف میتوانند به همان ترتیب مصحف پیش از آیات افک، اما پس از بالا گرفتن شایعه نازل شدهباشند. در این صورت چون حکم شرعی عطف به ماسبق نمیشود، زدن حد بر پیامبر (ص) واجب نبوده است. گزارشات قرآنی از رویداد افک، از آن جهت که فضایی را تصویر میکنند که تهمت ناروا دهان به دهان پخش شده و اوج گرفته بود، این نظریه را تایید میکنند. چرا که اگر حکم حد قذف پیش از اوج گرفتن شایعه نازل شدهبود، افراد جسارت ساختن و پخش تهمتی چنین زشت را علیه همسر پیامبر(ص) پیدا نمیکردند. بنابر این اجرای حد بر چهار نفر توسط پیامبر(ص) ، داستانی ساختگی و خلاف گزارشات قرآنی و غیرقابل پذیرش است. |
|
واژههای کلیدی: آیات افک، مصداق آیات افک، آیه قذف، عصمت پیامبر، حد قذف، عایشه، ماریه. |
|
متن کامل [PDF 253 kb]
(2017 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/7/14 | پذیرش: 1397/7/14 | انتشار: 1397/7/14
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|