یکی از مهمترین مباحث در حوزه علوم تربیتی، الگو بودن عمل مربی برای متربی است. به طور کلی اگر مجموعه مباحث اسلامی را در سه حوزه عقاید، اخلاق و احکام در نظر بگیریم، با نگاهی به قرآن کریم و آموزههای معصومان پی خواهیم برد که این سه حوزه ارتباط وثیق با هم دارند، به گونهای که نمیتوان یکی را بدون دیگری در نظر داشت و فردی را که تنها در یکی از این سه حوزه ثابت قدم باشد، الگوی معلم و فراتر از آن الگوی انسان کامل و موفق قلمداد کرد. این سه حوزه که با دسته بندی دیگری به میدان ایمان و عمل صالح تعبیر گشته است، بخش مهمی از آیات قرآن کریم را به خود اختصاص داده و از دیرباز موضوع بحث میان اندیشمندان اسلامی قرار گرفته است. در این مجال با هدف تبیین رویکرد تبیین الگوی معلم به مثابه مربی قرآن محور با استناد به آیات و روایات و مراجعه به کتب تفسیری و حدیثی به بیان مهمترین ویژگیهای الگوی معلم پرداختهایم. در نتیجه این پژوهش میتوان گفت الگوی مربی کامل اسلامی تنها در صورتی تحقق مییابد که معلم، رؤوس مثلث دین یعنی معرفت، شریعت و اخلاق را همواره مدّنظر داشته و بداند بیاعتنایی به یکی از این سه حوزه، او را شایسته الگوی مربی کامل نمینماید و در نتیجه آموزههای او برای متربیان، نتیجه کافی و وافی به ارمغان نخواهد آورد.