از دیرباز تاکنون یکی از مهمترین مسائل در خانواده و جامعه، مسئله تربیت است؛ در همه ادوار اندیشمندان حوزههای مختلف به دنبال ارائه راهکار مطلوب تربیتی بودهاند. با توجه به اینکه قرآنکریم به عنوان آخرین و اصیلترین کتاب آسمانی به شمار میرود و نص آن بدون هیچ تغییری همان نص نزولیافته از سوی خداوند متعال است، توجه به روش تربیتی خداوند در قرآن کریم از اهمیت والایی برخوردار است. پژوهش حاضر با روشی توصیفی- تحلیلی به دنبال استخراج الگوی تربیتی خداوند در قرآن کریم است. پس از مطالعه قرآن میتوان دریافت که در قرآن برای القای مفاهیم از الگویی ویژه به نام «تصریف» استفاده شده است؛ تصریف به معنای «ارائه مفهوم واحد با روشهای گوناگون» است. این سبک تربیتی، نوعی تربیت لایهای به شمار میرود که در مواقع مختلف بنابر شرایط مخاطب از گونهای خاص استفاده میشود. در بسیاری از آیات، خدای متعال مفاهیم قرآن را بر مبنای مخاطبان ایراد مینماید؛ گاهی مخاطب شخص پیامبر $ است که از روشی مؤدبانه استفاده نموده، گاهی مخاطب مؤمنین هستند با تشویق آنها میپردازد، گاهی منافقین و یهود مخاطب میشوند که از روشهای تمثیل و انذار استفاده شده است و امثال اینها. نتیجه آنکه تربیت با سبک تصریف (بر مبنای تغییر مخاطب) الگوی ویژه برای القای مفهوم است که میتواند مورد استفاده همگان قرار گیرد، این سبک در فهم بهتر معنا نزد مخاطبان تأثیر شایانی دارد. از دیگر نتایج اینپژوهش میتوان به بسترسازی جهت طراحی یک روش تربیتی اشاره نمود که به مطالعه این سبک در قرآن کریم میپردازد.
Ansari Moghaddam M, Zare Zardini A, Mir Jalili A M. The Expressive Style of Taṣrīf in the Qurʾān and its Application in Educational Style with Emphasis on the Method of Changing the Audience. 3 2024; 23 (47) :55-78 URL: http://pdmag.ir/article-1-1933-fa.html
انصاری مقدم مجتبی، زارع زردینی احمد، میرجلیلی علی محمد. سبک بیانی تصریف در قرآن و کاربست آن در سبک تربیتی با تاکید بر روش تغییر مخاطب. پژوهش دینی. 1402; 23 (47) :55-78