اقناع مخاطب یکی از ابزارهای بسیار موثر در امر جذب و هدایت مردم به دین الهی است. لذا پژوهش حاضر به بررسی نمونههای قرآنی اقناع بیانی انبیا پرداخته و در این زمینه از قرآن کریم که کاملترین منبع برای سعادت دنیا و آخرت انسان میباشد، بهره جسته است و دامنه آن در محدوده تفاسیر معتبر و منابع دست اول است. بر طبق مطالعات انجام شده این نتیجه به دست آمد که انبیا الهی برای اقناع بیانی مخاطب، بنابر ظرفیت مخاطب و مقتضیات زمان از روشهای، حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن بهره جستهاند. پژوهش حاضر به تحلیل روش حکمت، در اقناع بیانی، حضرت ابراهیم(ع) در نفی بتپرستی، اثبات مبدا و معاد پیامبر اکرم (ص) و ارائه حکمت اعمال پرداخته است و همچنین به بررسی روش موعظه حسنه در سیره حضرت شعیب و حضرت لوط و پیامبر اکرم(ص) پرداخته است و همچنین روش بیانی جدال احسن انبیاء را تبیین کرده است. این پژوهش توصیفی تحلیلی و بر پایه جمعآوری اطلاعات بر مبنای کتابخانهای است.
Baba S, Maaref M, Safahian M. Rhetorical Persuasion in the Prophetic Tradition: Methods and Analysis of Examples from the Qur’anic Perspective. 3 2025; 24 (50) :25-47 URL: http://pdmag.ir/article-1-2254-fa.html
بابا سهیلا، معارف مجید، صافحیان محمد. اقناع بیانی در سیره انبیاء، روشها و تحلیل نمونهها از منظر قرآن. پژوهش دینی. 1404; 24 (50) :25-47